HTML

azbeszt

Random kiakadásaim...

"Anyu, az úristen megbassza azt a büdös kurva világot, azt bassza meg! Azt! Azbeszt megbaszta, a büdös kurva istenit neki!"
Eredetiben az igazi!

Friss topikok

Linkblog

Mission Impossible 2008 - Jót enni

2008.07.27. 17:15 Before

Azt hiszem, bizonytalan időre felfüggesztem a hazai vendéglátóipari egységek látogatását, pontosabban szólva néhány valóban minőségi helyen kívül még csak kalandvágyból sem teszem be a lábam. Sajnos egyelőre esélye se látszik annak, hogy az itthoni populáris vendéglők észrevegyék magukat és valóban ehető, jó minőségű ételt szolgáljanak fel. Amíg a vendégek hasra esnek egy degeszre rakott tányér láttán és mindenféle ízlés, illetve tapasztalat nélkül agyondícsérik "Józsikám" főztjét, addig az embert jó esetben is csak hülyének nézik, ha kifogásolni meri a kosztot. "Józsikám, ez isteni volt!", mondja a kedves kuncsaft és "Józsikám" valóban maga is elhiszi, hogy a szárazra sütött húst felismerhetetlenségig beborító, porból készült szósz, illetve a mellé adott mirelit porkrokett a gasztronómia csúcsa. Hiába no - dől hátra elégedetten a vendég és a vendéglős egyaránt - mi magyarok aztán tudunk főzni, méltán vagyunk világhírűek.
Holott...

Ezt a gondolatfonalat nem igazán akarom tovább folytatni, egyrészt nagyon kilógna abból a pár percnyi terjedelemből, amit most azbesztelésre tudok fordítani, másrészt nálam ezerszer avatottabban és részletesebben megteszik ezt a Bűvös szakács szerzői, Bittera Dóra és Molnár B Tamás.
Úgy esett, hogy anyám közepes méretű családi ebédelést szervezett egy általuk istenített helyen. Nem nevezném meg az éttermet, felesleges, elég annyi, hogy Budapest környéki (állítólag) jónevű és eldugottsága ellenére felkapott helyről van szó. Jó negyven perces autózás után érkeztünk meg, ahol gyorsan kiderült, hogy a családi rendezvény időközben erősen redukálódott, de ennek nincs különösebb jelentősége. Mivel elég lassan értünk oda, a betegsége miatt enni kénytelen mostohafater már valami cuccot küzdött lefele éppen, őszintén szólva ránézni is rossz volt. Valami tarjaszerű hús natúr megsütve, arra "chilli con carne"-nak tűnő valami, az egészhez pedig - nem vicc!!! - petrezselymes krumpli. Fúziós konyha, nabazzmeg...
Mivel idehaza gyakorlatilag tiltva van a vadas, szerettem volna azt enni, de egyrészt az nem volt az étlapon, másrészt viszont észrevettem a kedvenceim egyikét: bélszínt Rossini módon készítve. Eleve húsimádó vagyok, ez pedig a húsételeknek is az egyik non plus ultrája, szóval hamar feledtem a vadas hiánya okozta csalódást és magabiztosan választottam.
Kis kitérő azok számára, akik nem ismerik a Rossini módra készített bélszínt, mivel a későbbiek értelmezéséhez nem árt alapszinten tisztában lenni a receptúrával. Egy szép szelet bélszínt tökéletesre sütünk (nekem ez medium körül, icipicit talán alatta van, vastag, kívül pirult, belül halványan rózsaszín, vajpuha húszelet), majd egy szelet pirítósra fektetjük. Egy előzőleg pár órára madeirába áztatott libamájszeletet kevés vajon halványra pirítunk, ezt fektetjük a bélszínre, ráteszünk egy grillezett gombafejet, majd madeirával dúsított barnamártással finoman megöntözzük. Krokettel, burgonyafánkkal tálaljuk. Persze mindehhez minőségi alapanyagokat illene használni, érlelt, jó minőségű húst, erektől megtisztított, első osztályú libamájat, nem nagyüzemi csiperkét, stb. (Saját indulófélben lévő kis gagyi gasztroblogomban valamikor tervezem az étel reprodukálását, ha esetleg érdekel valakit.)
Sajnos már tapasztalt vagyok hazai éttermi minőség terén, így a rendelésfelvételkor első dolgom volt megkérdezni, hogy a krokett az mirelit, vagy saját maguk készítik-e. Természetesen mirelit volt, ami manapság burgonyaporból, meg egyéb szarokból összetapasztott fojtóan undorító, kásás trutyit jelent, miközben egy normális krokettet megcsinálni kb 10 percbe kerül. Ezt a lehetőséget gyorsan passzoltam és hasábkrumplit kértem. A pincér megkérdezte (jó pont, legalább egy!) hogy kérem a húst, mondtam neki, hogy közepesen átsütve szeretném. Kb fél óra várakozást követően megérkeztek az ételek, persze látványos, malomkereket megszégyenítő méretű tányérokon. Sajnos első pillantásra látszott, hogy itt bizony problémák lesznek.
Aki a fenti leírás alapján nagyjából el tudja képzelni a Rossini módra készített bélszín ízvilágát, az (velem együtt) biztosan elcsodálkozott volna, miért van a tányéron két markényi apróra vágott jégsaláta, egy szelet (nyers) sárgarépa és egy szelet narancs. Gondolom díszítőelemként kívánta emelni a tányér fényét, amúgy kissé neobarokkos formában. A krumpli - szemlátomást olcsó mirelit - kissé túlsütve, ráadásul a bő negyede egyszerű hulladék, az a 2-3 centi hosszú, a krumpli széleiről lehulló nyesedék, ami borotvaéles, tűhegyes és mindemellé kőkeményre sül. Juhé. A hús a bélszín elhegyesedő legvége, hártyástul, mindenestül, ránézésre nem kimondottan étvágygerjesztő. A libamáj még ennél is brutálisabb, megkockáztatom, hogy nem is libamáj volt, vagy ha mégis, annak valami hulladék-darabkája, egy amorf, jellegtelen, erekkel és inakkal telebaszott kis izé, íze semmi, méretre is jelentős kihívásokkal küszködött. A gombafejek azonkívül, hogy klasszik kőkemény ipari sampipiból származtak nem voltak rosszak. Az már tényleg kekeckedésnek tűnhet, ha megjegyzem, hogy a hús alatt lévő pirítós valamilyen hosszanfriss toastkenyérből készült, de a két legdurvább dolog még hátra van.
Az egész hóbelevancot beborították nagykereskedelmi mennyiségű, valamilyen porból készült, agresszív ízű mártással, de olyan mennyiségben, hogy az amúgy se túl csábító krumpli majd' felét lottyadtá áztatta. E-számok tömegeinek finom aromája áradt minden falatból. Arra az esetre, ha mindezt még kibírta volna az ember, a szakács kedves meglepetéssel készült a végső csapás bevitelére. A mediumnak rendelt húst finoman fogalmazva is szikkadt múmiává sütötte. Amint már említettem, eleve a steak céljából nem használatos hegyes végét voltak szívesek megsütni nekem, aminek a vastagabbik része well done állapotban leledzett, vagyis teljesen átsütve, ami még puhának ugyan puha volt, de már elég jellegtelen. Már ekkor is sűrű szemöldökráncolásokkal méltattam a hús kvalitásait, de ahogy haladtam a keskenyedő vége felé, úgy romlott a helyzet, a hús fele egyszerűen szárazra, keményre volt sütve, körülbelül olyan jelleggel, mint egy szikkadt sertéskaraj. A legdurvább az egészben, hogy ahogy megfordítottam a húst, jól látszott a felszínén, hogy erősen odanyomták a serpenyőhöz, hadd piruljon.

Mindemellé még csak balhézni se lehetett, hiszen egyrészt úgyse értette volna senki, hogy mi a fene bajom van (Kötekszik a kedves vendég? Pedig eddig mindenkinek ízlett ám!), másrészt meg anyámék egyik törzshelye, szóval mégse lenne ildomos heveny szóváltással hangulatot teremteni.
Ezen a csodán felül a gyerek evett egy rántott szeletet natúr rizzsel, a párom egy cordon bleu-t (ami az étlapon persze a Gordon nevet kapta a keresztségben) krumplilángossal, csemegeuborkával, ittunk hozzá három darab kétdecis üdítőt és mindezért hétezerötszáz forintot fizettünk! Bazmeg.

 

Ahova nyugodtan betérhet az ember:
Csalogány 26 (a legjobb)
Gold bisztró (hazai viszonylatban kiemelkedő)
Segal (itt nem jártam)
Susogó (itt se jártam még)
Bock bisztro (még ez is kimaradt)

23 komment

Címkék: szar magyar kaja étterem azbeszt vendéglátás gasztronómia bélszín rossini módra steak

A bejegyzés trackback címe:

https://azbeszt.blog.hu/api/trackback/id/tr85588033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vierre_ 2008.07.27. 23:17:44

Én nem vagyok szaki. Tényleg nem. Szeretek kurva jókat enni, meg is látszik rajtam, de fingom sincs miért jó a szusi és a véres bélszín vagy a tatárbifsztek. Vannak dolgok amik nem csúsznak le a torkomon, kaviár, rák, csiga... tehát elmondható hogy suttyó magyar vagyok de azt nagyon élvezem. Vannak kakuktojások az étkezési szokásaimban, de a fentebb felsoroltak mindegyike borzaszt. Plusz a velő. :))))

Így ha elmegyek valahová, azt nem tudom, hogy milyennek kell lennie, azt tudom csak, hogy szar vagy nem. Anno sokat jártam szentjupátba, de rádöbbentem unalmasságára, még is árban, ízben közel áll hozzám a main napig, és óbudán megtaláltam a világ legsuttyóbb helyét, ahol paraszt a felszolgáló, a hely pukkant, a kaja viszont szerintem pont az aminek árulják és olcsó. Meg merem kockáztatni hogy biz finom. Vidoc a neve és én nagyon jól elvagyok ott. Tíz rongyból szerintem két felnőtt két gyerek, leves, főétel, desszerttel, üccsivel kávéval megvan, ok nem nyolcvan oldalas az étlap de jobbat ettem ott, mint a kibaszott drága, nagyon puccos Szentlélek téren lévő Halászmittoménmiben, pedig annak belső tere egyedülállóan kedves. Nah de a kaja..... négy rongy alatt semmi és valóban az...

Szóval én maradok suttyó :))))))

Vierre_ 2008.07.27. 23:19:14

jahm és ui: kívétel nélkül mindig reklamálok. Utálnak is érte, de pont azért vannak hogy kinyalják a seggem, így sem a flegmaságot sem a gőgőt sem az elém kibaszott moslékot nem tűrom. Mindig. Mindig reklamálok.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.07.28. 06:10:22

rauheimban voltunk egy steakhouse-ban. mondtad a pincérnek, hogy steak, erre kihozott egy izzó lávakövet, azon a nyers hús, mellé a mártások, meg a piritós. finom lett, mert én sütöttem.

2008.07.28. 08:30:21

Ennek továbbfejlesztett változata az lesz, amikor az alapanyagokat, a konyhai eszközöket is neked kell vinned. Ezt hívják majd Étterem 2.0-nak :)))

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.07.28. 08:59:35

bs395: Megkockáztatom, hogy bár ez roppant hangulatos dolog, de ha valóban jót akar enni az ember, akkor profira bízza a sütést.

Vierre: nem vagyok én se gasztronáci, bár érdekel a csúcsgasztronómia és szeretek kísérletezgetni, de a mindennapokban én is egyszerű kajákat főzök. Azonban azokat is el lehet készíteni jól és lélektelenül is. Ami ma idehaza megy, az a lélektelen, keserűképű, nyögvenyelős, "zabálj bazmeg" hozzáállás. Egy háromezer forintos kajánál elvárom, hogy fogja meg az a kurva szakács a kibaszott kezével a kibaszott krumplit és csináljon rendes krokettet, ne ipari porokból összehazudott mártással basszon át. Drágán szart itthon is tudok enni, minden további nélkül is, ezért felesleges étterembe menni. Az étterem lényege - szerintem - épp az lenne, hogy olyan méretben és technológiákkal lehet főzni, amit otthon nem tudsz megvalósítani.
Én egyébként mindenevő vagyok, szeretem a különlegességeket kipróbálni, ha nagyon befürdik az ember még mindig zabálhat egy hamburgert. kaviár, a rák, de még a csiga is nagyon finom, nem beszélve a jól elkészített tatárbifsztekről, a szusiról. A hús pedig - akármit is szoktál meg - nem akkor jó, ha szarrá van sütve. Persze kinek-kinek ízlése szerint, de amit eleve ki se vagy hajlandó próbálni, arról úgysem tudsz valódi véleményt alkotni.

Smiler 2008.07.28. 22:38:24

Nos, a Csalogány 26-ban vagy nem szeretik a pénzt, vagy ők is mennek a Forma-1-re. El akartam oda vinni a haveromat, akivel megyek a versenyre, de júli 20-aug 5-ig zárva vannak :(

A többi eddig felsoroltról még nem hallottam, de szükségem lesz néhány étteremre, ahol egy amerikai sznob éhségét csillapítani lehet, szóval sürgősen szét kell néznem :)

Griffith 2008.08.04. 13:10:48

Az külön megérne egy kis írást, hogy a világhírű magyar konyhát (éttermekben) hogy sikerült lezülleszteni a béka segge alá.

Van kínai, indiai, faszom tudja még milyen éttermek, csak (rangos) magyar, az nincsen.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.08.04. 18:22:20

Ezügyben ajánlom a Bűvös szakácsot, náluk többet, profibbat és hitelesebbet úgyse nagyon lehet írni a témában. Elég sokat foglalkoztak már vele, ráadásul nagyon jó, olvasmányos stílusban.

kadarm 2008.08.07. 14:59:21

te before, és anyukádnak próbáltad megmagyarázni, hogy nem kéne erre a helyre járni vagy hiába? egyébként azért a bittera molnár páros szenvedélye simán súrolja az elmebetegséget szerintem, mert bár fontos a jó kaja (ezért sem megyek étterembe) de ennyi időt szánni rá feleslegesnek tűnik. viszont olvasni szórakoztató:)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.08.07. 17:57:18

Anyámnak próbáltam a lehető legfinomabban a tudomására hozni, hogy nem voltam elégedett a hellyel (mondtam neki, hogy szar volt), de csak annyit mondott, hogy sajnálja. Nem igazán lehet lebeszélni őket róla, de nem is akarom, na meg aztán mit kínáljak nekik helyette?
Tamáséknak szerintem ez már jó ideje több, mint hobbi, hivatássá nőtte ki magát, így meg azért csak belefér. Én inkább azt bánom, hogy nagyon leült a blog, a kezdeti magyar nemzetes átemelések úgy látszik kifutottak, a mostani írások meg inkább aktualitások, meg politikai pamfletek, amivel viszont én nem lakok jól! :)

kadarm 2008.08.07. 22:09:42

engem annyira fel tud dühíteni, hogy anyámék és anyósomék fel sem fogják, mennyi szart esznek és jóindulatúan ránk is tukmálják. és ha nálunk jót rakunk eléjük, még csak fel sem ismerik a különbséget a gyors rizs és a basmati között. de a gyerekeim tudják. legalább.:)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.08.07. 22:43:55

Hát, anyósomék még egy külön állatfajta. Pár éve elvittük őket Korfura. Akkor mi már harmadszor, vagy negyedszer voltunk, nagy boldogan körbehordoztuk őket a szigeten, megmutattunk mindent, az általunk kitapasztalt legjobb helyeken kajáltunk, stb. Három nap után mondták, hogy ők már kicsit pihennének (ez teljesen rendben is volt, hiszen rendesen fárasztottuk őket) és ennének valami normálisat!!! Azt azért tudni kell róluk, hogy nagyok kedves, udvarias emberek, a világért se bántanának meg minket, szóval lehettek már egy állapotban, ha ezt képesek voltak kibökni! :) Persze mindketten kis faluból származnak, ott is élnek, esznek kb 5 féle ételt.
Anyám más tészta, ő nem főz rosszul, sőt, az átlag magyar szinten kifejezetten jól csinálja, de elég érdekes dolgokért tud néha lelkesedni. Néha olyan recepteket próbál ki, hogy csak pislogok, nameg a vendéglői kalandjai... Imád fotózni (nem nagyon tud, mondjuk úgy, kattintgat) és minden cubákot lefényképez (a fent megénekelt szörnyűséget is), aztán msn-en küldözgeti. A múltkoriban is lelkendezett, hogy micsoda finomságot csináltak valamelyik vendéglőben, kóbásszal töltött rántott hús volt, vagy mi a fene, azt hittem rosszul leszek a gondolatára is (nem, nem affektálok, tényleg taszító volt). A pasija vele örül, ő tolta azt a borzadályos csilis valamit...
Apám az egyetlen, akiben van spiritusz, szeret kísérletezni, bár mostanában kevésbé lelkes, ő is 65 éves mindjárt, nehezen mozdul a valóban új dolgok felé.
A párom is a mérsékelt vonalat erősíti, inkább elviseli a kísérletező mániámat, mint lelkesedik érte, a gyerek meg egyelőre reménytelen. :)
El vagyok nyomva!!!

kadarm 2008.08.07. 23:05:57

nézegetem az új könyvben ajánlott éttermeket és hát kevés olyan kaját látok, amire gerjednék. a bock étlapja például kifejezetten undorító, ezek szerint én is konzervatív vagyok - ez a kolbászról jutott eszembe. kiváncsi vagyok, hogy mi milyen öregek leszünk, mennyire rugalmasak, fogékonyak az újra, már érzem kopni a nagy liberalizmusomat. azért az nem semmi, hogy anyád fotóz és msn-n küldözget, még ha randa dolgokat is. gyerekeknél meg csak nagyon sok év hoz eredményt. ha hoz. a nagylányom ínyenc, a nagyfiam még mindig kecsappal eszi a pizzát.:)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.08.07. 23:16:09

Jaja, modern nő az anyám, ő is 65 lesz jövőre és abszolút nem retten meg az ilyesmitől. Apám nehezebb eset, ő kissé analfabéta, abszolút 1.0-ás user. Bezzeg a gyerek, három évesen már úgy állt a kezében az egér... :)
Néha még a főzés is érdekli, többször főztem úgy, hogy a nyakamba ült és onnan nézte, mit csinálok! :DD Csak sajna a nyakam nem nagyon bírja, ahogy ránehezkedik ilyenkor a fejemre...

Vierre_ 2008.08.13. 02:45:27

Én tudod mit flesseltem magamban? Még mindig flesselem :)) Nagyanyám igazi parasztasszony volt, sőt, ő volt a falu nagyasszonya, minden lakodalomnál őt hívták sütni főzni, nem egyszer álmondom mai napig vele és a szekrény tetejére rakott ezernyi szüteményével. Burgonyás pogácsája utolérhetetlen volt, mai napig nem ettem olyat, egyszer próbálkoztam a sütésével, aztán odáig fajult, hogy megdobtam a kész termékemmel a falat és átütötte :DDDDDD
Ő főzött természetesen lekvárt is, meg is maradt bennem élmény szinten. Tudni kell, hogy én messzemenőkig nem vagyok házias, ellenben valami skizoid módon az akarok lenni, vannak vágyaim, ilyen a befőzés, a savanyúság. De egyszerűen tulságosan izé vagyok ezekhez :DDDD
Aztán fogtam magam, vettem öt kiló barackot, befőző cukrot üveget és csináltam lekvárt.
Azt hiszem ebből az írásból nem tűnik ki, hogy ez milyen dolog is nálam. :))))))))
Kb olyan mint ha egy ízig vérig langyi hirtelen felindulásból megrak egy nőt. :))))))))

A következő missön a szilvalekó lett vón, mert belelkesedtem, erre mondja egy cimbi, hogy öcsém, ok hogy a barilekvárod egy óra alatt kész lett- jelzem valóban kurva jó lett csak kissé folyik :DDDDDDD
de a szilva lekó ha jót akarsz, minimum 16 óra.
Nah ott adtam fel. Nem kell nekem jó. Nekem szilvalekó kell :DDDDDD
Így úgy döntöttem, max három órát vagyok hajlandó főzni de megcsinálom és én leszek a hős és évekig verni fogom a mellem, hogy biz én főzte lekvárt :DDDDDDDDD
(bár kacérkodom az uborka és a lecsó eltevésével is :DDDDDDDDD)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.08.14. 16:59:03

Én most tanultam egy módszert. Megpucolod a gyümölcsöt, felvágod nem túl nagy darabokra, kevés cukrot teszel hozzá, esetleg némi fűszert és egy tepsiben bebaszod a sütőbe. Egyelőre őszibarackkal próbáltam, nagyon rendben van, de állítólag szilvával is működik.

Rizs Ottó 2009.11.17. 22:00:46

Sütött szilva: kimagoz, kézzel csumiszkol, kevés ecet hozzá, hogy ne ragadjon le, CUKOR SEMMI!!!!, sütőbe betol, ha NERO EXPRESS módra csinálod, a sütéskor keletkező levéből le lehet szedni kanállal. Csodálatosan karamellizálódik a gyümölcscukor. Üvegbe szed, kidunsztol. Nem éri el a szatmári szilvalekvár minőségét, de nagyságrendekkel jobb, mint a bolti szar.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2009.11.23. 10:18:10

Ja, szilvához nem kell cukor.

chatte 2009.11.23. 20:46:20

@Before: sőt, én az epret is így raktam el évekig, nincs párja, nem cukros fröccs lesz a lekvár, hanem friss eper ízű manna

Before · http://azbeszt.blog.hu 2009.11.23. 20:50:22

@chatte: igen, eperrel is próbáltam tavaly, de nem lett jó, mivel már bőven szezonon túl próbálkoztam vele. Idén meg kimaradt valahogy...
süti beállítások módosítása